Riadenie vzťahov so zákazníkmi (CRM) je proces, v ktorom obchodná alebo iná organizácia spravuje svoje interakcie so zákazníkmi, zvyčajne pomocou analýzy údajov.
CRM informačné systémy umožňujú výrazne zvyšovať efektivitu predaja, ako aj spokojnosť zákazníka. Pomocou nich majú manažéri predajných oddelení možnosť sledovať efektivitu práce jednotlivých pracovníkov, reakcie zákazníkov, ako aj vytváranie unifikovaných postupov predaja pre začínajúcich predajcov. Kompilujú informácie z rôznych komunikačných kanálov vrátane webových stránok spoločnosti, telefónu, e-mailu, živého chatu, marketingových materiálov a novšie aj sociálnych médií.
Tým, že sú informácie o zákazníkovi uložené v databáze, vedia manageri firmy presne a rýchlo reagovať na jeho požiadavky a/alebo sťažnosti a je takisto možné sa na základe rôznych dát dostať k informáciám o správaní sa daného zákazníka. CRM nie je určený len na zvyšovanie počtu, ale aj na zvyšovanie spokojnosti, už získaných zákazníkov.
Na jeho implementáciu sa využívajú informačné systémy, ktoré umožňujú zaznamenávať celý predajný proces (sales process) od prvého kontaktu so zákazníkom až po dodanie tovarov a služieb.
Primárny cieľ CRM
Primárnym cieľom systémov riadenia vzťahov so zákazníkmi je integrácia a automatizácia predaja, marketingu a podpory zákazníkov.
V systémoch CRM sa ukladajú a spravujú informácie, ktoré sumarizujú všetky vzťahy medzi zákazníkom a firmou (informácie o klientoch, minulom predaji, predchádzajúcom marketingovom úsilí a ďalšie) a tým poskytujú celkový pohľad na zákazníka. Operačné CRM systémy sa skladajú z 3 hlavných komponentov: